dees-lianne-opreis.reismee.nl

Knockpartijen

Olaa,

De eerste daagjes op het project zijn achter de rug. Wij waren best moe van alles. Veel indrukken en de kinderen zijn super druk. 'S ochtends beginnen we op het drop in centerum. Hier komen de kinderen van de straat voor ontbijt, les en een lunch. Het klinkt nog schattig, kinderen van de straat. Maar dat zijn ze alles behalve. Het zijn jongens tussen de 8 en 18 jaar. Maar ze zijn op z'n zachts gezegd nogal ruw. Het gebeurd helaas dagelijks dat er een knockpartij ontstaat. Ook zijn ze lomp in communicatie en hebben een slecht concentratievermogen. Dit alles maakt wel duidelijk hoe belangrijk het is dat deze jongens ondersteund worden. Je ziet in de ogen van de kinderen dat ze veel meemaken. Deze jongens zijn opzoek naar liefde.

Na de lunch gaan deze jongens weer de straat op. Wij vertrekken dan naar het 'boys home'. Daar is een groep van ongeveer 15 jongens die 24/7 begeleiding krijgen. 'S ochtends hebben zij lessen en 's middags hebben zij verschillende activiteiten die zullen bijdragen aan het terugkeren naar de familie. De jongens hier zijn zeer ruw, maar je ziet dat zij erg graag willen.

De waardering van de jongens is enorm. Zodra wij binnen stappen begroet iedereen ons, van sommige krijgen we zelfs een knuffel. Tijdens de lessen en de activiteiten zoeken er veel jongens contact. Het is fijn om de jongens te zien lachen. Dit zorgt bij ons ook voor een glimlach.

Voor de lezers met creatieve ideeën: ze verwachten van ons verschillende spellen en activiteiten. Helaas hebben wij hier nog weinig ervaring mee. Mocht je leuke activiteiten weten, wil je dit dan laten weten. Dan gaan wij ze met de jongens proberen uit te voeren.

Tot snel!

Groetjes,

Dees en Lianne

Corrie en Rien de kok

He Dees en Lianne
Ik kan me voorstellen dat je op straat het niet overleeft als je een mietje bent dus er zal echt wel iets gebeuren, maar ik hoor alleen maar over jongens, zijn er geen meisjes in de opvang? daar ben ik benieuwd naar, maar dat hoor ik nog wel gr van ons.

Lianne & Dees

Hi Corrie & Rien, is inderdaad alleen voor jongens! Er zijn natuurlijk ook veel meiden die op straat leven maar in mindere maten. Ook zijn de meiden vaak aan het werk bij mensen thuis (wel onder begeleiding)

Chris

Hallo stoere girlssss,
Zo dan, dat is wel ff andere koek!????
Ik kan me zo voorstellen dat het niet altijd even prettig is om tussen de jongens te zitten en een knokpartij! Maar ik denk als jullie dit nog even doen je ook wel weet hoe je ermee om moet gaan.
Het klinkt natuurlijk wel logisch dat ze af en toe, of vaak, knokken met elkaar. Op straat geldt immers het recht van de sterkste. En als ze op straat zijn zullen ze nog harder moeten vechten omdat ze daar daun alleen zijn.
Bij jullie is er in ieder geval, dat neem ik aan, wel wat structuur voor de jongens. Ze zullen zich aan een aantal regels moeten houden denk ik.
Het is wel mooi dat het ernaar uit ziet dat ze jullie wel accepteren. Dat is in keer geval al jullie eerste gewin.
Het blijft natuurlijk wel jammer dat deze jongens waarschijnlijk geen mooie toekomst tegemoet gaan. Ik denk dat ze redelijk beschadigd zijn door het straatleven. Hopelijk kunnen jullie een beetje bijdragen aan een stukje geluk voor hun. Dat is dan wel weer het mooie van dit werk.
En dan spelletjes. Bedoel je spellen voor buiten?
Hebben jullie ballen daar? Kun je twee ploegen maken die elkaar dan met de bal moeten afgooien. Voetbal zou ik nog ff niet aanbevelen, zal waarschijnlijk eindigen in een knokpartij????.
Verder kun je ze misschien laten zien hoe verhalen verdraaid worden. Je weet wel, je verteld een van de jongens een verhaaltje en hij moet dat aan iemand anders doorgeven en die weer aan de volgende en zo tot de laatste. Meestal vinden kinderen dat wel spannend om te zien wat voor verhaal eruit komt op het laatst.
Verder moet je ff kijken wat voor materialen je daar hebt om te gebruiken.
Je kunt misschien ook eens kijken op internet? Misschien kun je daar meer ideeën opdoen?
Nou sjatties het is weer een heel relaas geworden maar ik vind het echt " gezelli" zo.
Heel veel succes nog met de streetboys en tot het volgende bericht maar weer!!!
Pas goed op jezelf en op elkaar!
Dikke knuf????????????????????????????????????????????????????????????

Chris

Nl.scoutwiki.org kijk eens op deze site. Staan leuke dingen die je waarschijnlijk ook daar kunt doen.????????????????????????

Ank

Wat leuk weer , ja die moeten waarschijnlijk nog veel leren . Maar fijn dat jullie nu een plekje gevonden hebben . Veel plezier liefs Ank P/S met Rob gaat het steeds beter .

Ad en Petra

Hee lieverds, wat heftig zeg wat er daar allemaal gebeurt met de jongens en wat super dat jullie (nu) al zo goed opgenomen zijn door de groep! Vertrouwen is natuurlijk ver te zoeken bij ze, dus dan is het geweldig als ze jullie verwelkomen met een lach, begroeting of zelfs een knuffel! Goed bezig meiden! Ik zou spelletjes doen waar ze "moeten" leren om samen te werken als tweetal/team/groep anders kan het inderdaad weer knokken worden..... Je kunt denken aan: * parcour afleggen met tweetal waarbij hun benen aan elkaar gebonden zijn dmv sjaal/das.
* "verboden te lachen" kun je met meerdere kinderen doen,
(mogen elkaar niet aanraken) of geen ja of nee mogen zeggen; 1 persoon mag iets (voorwerp) in gedachten nemen (wel tegen 1 van jullie zeggen, anders wordt er vals gespeeld) en de andere mogen om beurten een vraag stellen. * tikkertje waarbij 1 jongen tikker is, en een andere de (geheime) verlosser. Jullie moeten de tikker aanwijzen en even blinddoeken met een sjaal en daarna de verlosser aanwijzen. Iedereen die getikt wordt moet als een mannequin/modepop stil blijven staan totdat de geheime verlosser deze weer aanraakt. Dan mag je weer meedoen aan het spel.
Er zijn vast nog heeeeel veel meer leuke spelletjes te vonden, maar last je fantasie werken en het komt hélemaal goed! Doe voorzichtig, heeeeel veel plezier en veel lieve groetjes en xxxxjes vanuit Veghel van ons!!