dees-lianne-opreis.reismee.nl

Wij gingen op jacht!

Vrijdagmiddag konden wij eindelijk Kampala gaan ontdekken. We waren 's middags vrij van het project en sprongen achterop de Boda richting de stad. Eerst even een hapje eten. We vonden café Javas en hebben heerlijk gegeten! Het was zo goed dat dit niet de enige keer dit weekend was dat we onze lunch daar hadden haha. Na de lunch namen we een kijkje in de moskee. De Gaddafi mosk is de tweede grootste moskee van Afrika. We kregen een rondleiding met veel uitleg en mochten daarna de toren in. Hier had je een prachtig uitzicht over heel Kampala.

Souvenir jacht:

Na de indrukwekkende rondleiding in de moskee (waar we trouwens helemaal ingepakt werden in doeken) gingen we richting een craft market. Hier verkopen lokale mensen zelfgemaakte spullen. We hadden de tijd van ons leven met al het afdingen. Het ging telkens om 1000 shilling en we waren niet de makkelijkste (dat de bedenken dat het omgerekend 0,25 cent is haha)

Het werd alleen maar leuker toen de hele markt zich met ons bezig hield. Dees kwam bij een kraampje en dacht dat het wel leuk was om een rok te kopen. Even passen (over de broek) en de rest van de markt om meningen vragen. Iedereen riep left of right en uiteindelijk na de keuze was iedereen het met ons eens. Hahaha

Bij een ander kraampje zag Dees een bieropener, (sorry pap voor de spoiler maar je wist het toch al haha) we waren weer flink bezig met de prijs omlaag halen toen de man zei: als je er 2 neemt zijn ze maar 5000 per stuk waarop Dees zei: but I can only open one beer at a time. Hahaha toen was het mooi gelukt, hij lachen en vroeg om mijn naam. Ik vertelde dat mijn naam Desire (lees: in het Engels) was. Waarop Lianne riep: will she get it now for 4000? Haha. Lianne werd ook nog een deurstop aangesmeerd maar toen ze vertelde dat haar deuren automatisch sloten snapte ze dat we hem niet nodig hadden!

Kofferjacht:

De zaterdag gingen we op kofferjacht, die van Lianne is namelijk op de heenweg gesneuveld en we zagen het niet zo zitten om met een gat in een koffer door te vliegen. We gingen downtown en wisten niet wat ons overkwam. Zoveel mensen en zoveel spullen!! Ze vroegen de hoofdprijs en we waren weer lekker aan het afdingen, na 1,5 uur waren we er wel weer klaar mee dus besloten we het spelletje goed te spelen. We hadden nog al wat eisen, hij moest licht zijn, groot, goedkoop en bovenal zo lelijk mogelijk! We vonden er eentje van 150.000 shilling (40 euro) maar dat vonden wij natuurlijk veel te veel. Na veel weglopen lukte het ons om hem voor 65.000 (17euro) mee te nemen. Na deze tocht brachten we de koffer naar huis en vonden we het tijd voor een goede lunch (café Javas natuurlijk) hierna hebben we door heel Kampala gewandeld, we hebben zo ongeveer alles gezien & werden ontelbaar keren aangesproken door de boda's. Na een wandeling van 3uur vonden we het mooi geweest en gingen we terug naar huis.

Zondag gingen we 's ochtends weer naar een goede craft market voor nog meer souvenirs (ja we helpen hier de economie meteen een handje haha). Hierna spraken we af met twee andere meisjes die vrijwilligerswerk doen in Kampala. Een van de meisjes: Juliët, kenden we al een klein beetje. Ofja ze is een vriendinnetje van het zusje van Dees & haar vriend heeft bij Lianne in de klas gezeten. Ook woont ze in Volkel, wat eigenlijk gewoon telt als Uden toch? Hoe klein kan dit wereldje zijn. Het andere meisje kenden we nog helemaal niet, maar wat ook wel leuk is is dat Janne over een aantal weken hetzelfde project als ons gaat doen (In het noorden van Oeganda). We hebben haar wat tips gegeven en vooral veel gelachen met z'n viertjes. Na de lunch (café Javas) nog even richting een kleine craft market en daarna op naar huis.

In ons guesthouse zijn dit weekend ook 5 nieuwe Nederlanders gearriveerd. Zij zullen komende weken vrijwilligerswerk komen doen in en rond Kampala. Erg leuk om steeds nieuwe mensen te leren kennen. Komende woensdag gaan we ook met alle vrijwilligers uit kampala een hapje eten, hier kijken we ook enorm naar uit.

Muizenjacht:

En toen was het weekend voorbij! We keken uit naar de nieuwe week. Tot het maandag ochtend was en we na 2 nachten slecht slapen (lees: we hoorde telkens geluid alsof er beestjes op onze kamer zaten) Dees haar horloge om wou doen. Het horloge was helemaal afgeknabbeld en zagen daarna ook overal keutels. Om half 8 's ochtends stonden we met onze inboedel op z'n kop buiten en eiste een nieuwe kamer. De muizen hebben we helaas nooit zelf kunnen vinden, die zouden het dan niet overleefd hebben. Maar nu we verhuisd zijn (6e keer) slapen we al stukken beter.

Maandag avond hebben we heerlijk gegeten samen met onze Amerikaanse vriend Duncan. Hij was namelijk voor twee dagen in Kampala en vloog vandaag weer terug naar Amerika. Het was heel leuk om hem weer even te zien, ook was zijn collega mee. We hadden haar nog nooit gezien maar het was super gezellig en we houden zeker contact met ze.

Dit was weer een heel verhaal en we hopen dat jullie een beetje een indruk krijgen van onze tijd hier. We hebben in ieder geval een hoop lol en gaan nog genieten van onze laatste twee weekjes in Kampala.

Tot snel,

Lianne & Dees

Chris

Hallo meisjes, of zal ik zeggen ondernemers? Wat een mooi verhaal zeg. Ik kan aan het verhaal zien dat jullie het enorm naar jullie zin hebben!
Zo Leuk om dat te lezen????
En die markt wie had dat kunnen denken? Zo zie je dit land weer in een heel ander licht. Ik ben nog nooit op zo'n markt geweest maar het lijkt me echt geweldig. En wat ik van jullie lees is de bevolking súper aardig.
Zo zie je maar dat je nooit moet afgaan wat men in de pers schrijft! Daar hoor je alleen ellende van zo'n land. Via jullie verhalen zie ik dit land nu heel anders.
De echte bevolking denk ik dan.
En dan jullie stamcafé, wat kun je daar zoal eten dan? Dat is dan ook weer een mistery omdat je geen idee hebt wat men daar eet! En wat een verschil met jullie eerste verblijf! Helemaal fijn! Ben meteen een stuk minder bezorgd????

En dan jullie huisdieren????????????????????????????????????
Vertel mij maar niets over muizen! Van de week hebben wij alle buitenstoelkussens kunnen weggooien omdat er muizen in hadden gezeten en gezeken!! Bah bah wat een geur is dat zeg!
Maar goed dat jullie nu een andere kamer hebben! En natuurlijk je horlogebandje opgeven aan de verzekering!
Ik ben echt heel blij voor jullie dat het allemaal goed gaat en dat jullie het zó naar jullie zin hebben.
Ik kijk iedere keer weer uit naar jullie berichtjes. Dit keer was het zéker een bericht en fijn om te lezen!
Nou sjatties geniet van alles wat je daar meemaakt en dat wat je voor de boyzzzz kunt doen daar!
Ik wacht op een volgend bericht!!
Doehoei!!!! Hele dikke knuf????????????????????????????

Oh ja nog even dit..........leuke man Duncan???????????????????

Dees

Hi Chrisje! Bij café Javas heb je eigenlijk van alles, van pasta's en pizza's tot burgers en friet & natuurlijk lekkere ice tea's en chocolade frappucino's. Duncan is een oudere man, zelfs al kleinkinderen haha! Maar echt een goede kerel, hij heeft ons toen naar Kampala gebracht vanuit het noorden. xxxx

Ad en Petra

Wauw wat maken jullie daar veel mee meiden! Echt gaaf om te lezen en vooral erg stoer dat jullie "durven" afdingen bij al die verkopers!! ????????????Ad kan dat ook goed, maar ik durf dat echt niet. Wat leuk dat jullie zoveel nieuwe mensen ????????ontmoeten en dan nog wel uit de buurt van Uden; moet niet gekker worden! Wat die muizen ????????????????betreft was ik niet alleen naar een andere kamer verhuist, maar gelijk (desnoods op de fiets!!) terug naar Nederland gegaan..... brrrrr.....enge, vieze beesten! Haha....mijn vader zei altijd: "waar ge bang vur moet zen dor bende nie bang vur!" Hij bedoelde waarschijnlijk jongens..... Meiden geniet en werk én shop ze nog want het is voorbij voordat je het weet! Enjoy!!!