dees-lianne-opreis.reismee.nl

Twee verschillende werelden

Goedemorgen,

Wij zijn net wakker geworden in een heerlijk bedje, in een prachtig hotel. Gisteren zijn we van Oeganda naar Zuid-Afrika, Johannesburg gevlogen.

Zaterdag zijn we nog een keer de 'Muzungu' (westerse) geweest. Samen met een Oegandese vriend en zeven andere vrijwilligers zijn we naar Owino Market gegaan. Eerst hebben we het buiten gedeelte bekeken. Het is een markt met allemaal kraampjes en hutje mutje op elkaar. Je loopt door hele kleine steegjes en moet goed oppassen dat je geen zak met producten tegen je aan krijgt. Iedereen draagt hier zijn aankopen, voornamelijk eten, in zakken op hun nek/hoofd. Het was goed opletten, want deze mensen lopen gewoon door. Eindresultaat: lianne met blauwe plekken van het stoten en Dees een kapotte slipper. Maar het was het waard. Ook kregen we 'jack fruit' wat we mochten proeven, heerlijk zoet! Na het buitengedeelte zijn we naar binnen gegaan. Dat is een tweedehands markt. Een aantal vrijwilligers wouden graag nieuwe schoenen (je ziet overigens niet dat spullen tweedehands zijn). Wij moesten ergens gaan zitten en vervolgens kwamen er wat lokalen die ons vroegen welke schoenen we wilden en in welke maat. Vervolgens schoten zij door de hele markt heen om die schoenen te vinden. Keer op keer kwamen ze terug met nieuwe schoenen om ze te passen. De reden dat wij niet zelf hoefden rond te lopen: de prijs van het product. Wij zouden een 'muzungu' prijs betalen, zijn krijgen een Oegandese prijs. Deze mannen geef je een beetje extra geld en wij hebben de schoenen voor een lagere prijs.

Ons doel van zondag was zeer specifiek, namelijk: van beide koffers bijna 30 kilo naar 20 kilo. En het doel is gehaald. Helaas zijn onze rugzakken nu wel iets aan de zware kant.. En we hebben verschillende mensen blij gemaakt met onze overige spullen. 'S avonds hebben we nog typische Oegandees gegeten (niet onze favoriet). Hier hebben wij afscheid genomen van onze huisgenootjes Tiffany, Nadine, Simone, Elsie en Eva. Van Margriet hadden we al eerder afscheid van genomen, die is 's ochtends terug gevlogen naar Nederland.

Zondag op maandag nacht vlogen wij naar Johannesburg. Eerst een uur met de taxi naar de luchthaven. Hier gaat natuurlijk alles op z'n Afrikaans. We moesten buiten wachten, want we waren te vroeg (3 uur van te voren). Vervolgens werd er gecheckt of je vaccinaties klopten en mocht je het gebouw binnen. Hier ging je als eerste door de douane. Er hoefde niets uit onze tas (vloeistof, laptop enzo) maar wel moest iedereen z'n schoenen uit trekken. We hadden een overstap op Addis Ababa (Ethiopië). Aangekomen in Johannesburg zijn we opzoek gegaan naar ons hotel. Hier kregen wij een kleine shock, dit hotel was zooo luxe. Onze spullen werden gedragen en de kamers zijn prachtig. Echt een wereld van verschil met ICU guesthouse, waar ons bed hard was en je onder een koude douche stond.

Vanmiddag vliegen we weer door naar Kaapstad. Overigens hebben we eerst een kleine uitdaging. We hadden namelijk gekozen voor een hotel dicht bij de luchthaven. Maar wij zijn een beetje stommig geweest en hebben vluchten geboekt op twee verschillende luchthavens, die ook nog eens dik een uur uit elkaar liggen. Ach wel weer een smoesje om Johannesburg een beetje te kunnen zien.

Tot snel!

Groetjes,

Dees en Lianne

Chris

Hallo girly wirly's????
Zo te lezen hebben jullie een goed afscheid gehad in Oeganda!
En ook nog als klap op de vuurpijl goede onderhandelingen gedaan????????????
Waarschijnlijk hebben ultieme afgesproken met de andere vrijwilligers dat jullie óóit een reünie doen? Zou denk ik wel leuk zijn om te zien wat er van iedereen geworden is en wat ze in de tussenliggende tijd allemaal hebben gedaan.
Maar goed.....houdoe Oeganda en hallooooootjes zuid-Afrika Johannesburg????
Dat moet toch wel een lichte cultuurschok hebben veroorzaakt!
Zo zit je in een guesthouse, slapen op een bed waarvan je denkt, ik ben toch zeker niet de prinses op de erwt?en tot slot een koude douche??????????????En zo zit je in een hotel waar ze je behandelen als een koningin!????
Mooi van genieten!! Zou ik zeggen.
Maar goed, en Hoezo dommig.....????
Jullie doe ook echt alles maar dan ook álles om lekker te gaan shoppen en een stad te bekijken hè!????????????????????????????????????????
Maar ik weet zeker dat jullie dit helemaal gaan oplossen! Als je in Oeganda bent geweest in the middle of nowhere, en je hebt dat " overleeft"... dan is jullie hotel de botel avontuur a piece of cake????????????.
Ik ga ervan uit dat jullie inmiddels in Kaapstad zijn aangekomen?
Ook hier dan weer heel veel,plezier en jullie weten het....pas goed op jezelf en op elkaar!
Ik wacht op jullie volgende avontuurlijke bericht!
Doehoei dikke knuf voor jullie!????????????????????????????